Před nedávnem se mě jeden klient ptal, jestli jsem schopen pro jeho začínající firmu získat více like na Facebooku. Po další rozmluvě však vyšlo najevo, že nejde o požadavek na získání reálných like, ale o nákup „mrtvých duší“. Ze zakázky tedy nakonec nic nebylo, nicméně myšlenka prozkoumat tuto problematiku poněkud obsáhleji mi připadá přinejmenším zajímavá a proto se na ní společně pojďme podívat.
Předně je nutné si říct, že nákupem like a zhlédnutí nic nezískáte – spíše naopak. Níže uvedu několik důvodů, jak nákupem like poškodíte svou značku a ztížíte vaši pozici do budoucna. Na jedné platformě si také vyzkoušíme, jestli je celý proces opravdu bezvýznamný.
5 důvodů proč ne
Na začátek tedy začneme s několika problémy, které vás při jakémkoli podobném nákupu ohrožují, a to především na sociálních sítích jako je Instagram či Facebook.
Důvod 1. – Fanoušci jsou neaktivní
Zakoupení fanoušci nebudou na vašich stránkách dělat žádnou další aktivitu. Pouze tak navýšíte číslo sledujících, což samo o sobě v mnoha případech vyvolává pochybnosti. Představme si tedy investici 1000,- Kč, za tuto částku získáte přibližně 4000-6000 sledujících. Nicméně vaše příspěvky již budou mít nulovou reakci. Pro běžného návštěvníka takový profil působí nedůvěryhodně, až podezřele. I běžná stránka s 200 sledujícími dosáhne u svých příspěvků minimálně několik jednotek, spíše až desítek interakcí.
Důvod 2. – Naředíte si publikum
Sociální sítě obvykle využívají jako ukazatel pro doporučení kanálu počet interakcí u daného příspěvku. Platí, že publikovaný příspěvek se zobrazí přibližně 10% z celkového počtu fanoušků vaší stránky. Šance na interakce je tedy minimální. V tomto výpočtu algoritmus pak také zohlední i počet interakcí k celkovému poměru sledujících vaší stránky. Bez placené propagace se tedy následně nepohnete a úplně zamezíte šanci, aby se vaše příspěvky organicky doporučovaly dalším lidem.
Důvod 3. – Spamové komentáře
Spamové komentáře jsou další velký problém při nákupu sledujících, který je především výsadou Instagramu, nicméně setkáte se s ním také na Facebooku i jinde. Tyto komentáře se objevují dlouhodobě, nahodile a prakticky u každého příspěvku. Budete tedy muset být připraveni takové komentáře mazat, nicméně ani to nemusí ve všech případech pomoci. Roboti publikující tyto komentáře umí také zasílat obdobné zprávy i do soukromých zpráv na profily vašich reálných sledujících.
Důvod 4. – Ostuda při odhalení
Zjistit, zda máte nakoupené sledující, je velmi snadné. Prozradí vás velké číslo sledujících, nulová nebo velmi malá aktivita sledujících a pro roboty typická jména. Jména jako John Snow, Thomas Anderson apod. budou v případě českého podnikatele do očí bijící.
Důvod 5. – Smazání profilu
Většina sociálních sítí se snaží s falešnými účty bojovat. Jedním z těchto způsobů je i mazání stránek, které se snaží ve velkém fanoušky nakupovat. Jeden den tedy můžete zažít skokový nárůst fanoušků a druhý den mohou v lepším případě všichni zmizet, nebo v horším případě mohou všechny odkazy na vaše sociální sítě hlásit jen „nenalezeno“ bez možnosti návratu.
Příklad z praxe
Nyní jsem vyjmenoval několik důvodů proč sledující, like srdíčka apod. nenakupovat. Nicméně objektivně také uznávám, že jsou chvíle, kdy se vyplatí pravidla maličko porušit. Jako příklad uvedu nedávnou minulost na Youtube. Nově založené kanály měly délku videa omezenou na 15 minut. Dostupné nebylo ani nastavení pro branding a stále není možné vysílat živě. Pro tuto funkci musíte dosáhnout minimálně 50 odběratelů.
Pokud tedy Youtube berete jako nástroj pro živé vysílání nebo nahrání videa k vložení na vlastní web, pak se v rozumné míře takovéto chování dalo a stále dá pochopit. Stále je však velký rozdíl, pokud se jedná o 50 odběratelů pro získání vámi potřebných funkcí, nebo o 500 odběratelů pro oklamání vašeho okolí.
Příklad z Twitch
Abych demonstroval, jak většina procesů vypadá, rozhodl jsem se využít svůj osobní profil na Twitch.tv. Jedná se o obdobu Youtube, s tím rozdílem, že platforma je zaměřena výhradně na živá vysílání, kdy v rámci získání statusu „Spolupracovník“/“Affiliate“ získáte možnost zřízení předplatného a další nástroje, jak na platformě vydělávat peníze formou tržiště. Dále získáte také určité možnosti brandingu, jako například nahrát a v rámci celého webu používat své vlastní emotikony. V rámci našeho experimentu se tak tedy pokusím splnit všechna pravidla, která si Twitch pro získání tohoto statusu stanovil.
Stanovená pravidla:
Podle informací z administrace se dozvíme, že musíme splnit následující kritéria:
- Dosáhněte 50 sledujících.
- Vysílejte 8 hodin
- Vysílejte 7 různých dnů
- Průměrně 3 diváci
Pravidlo druhé a třetí
Tato pravidla bude snadné splnit. V podstatě jediné, co budeme potřebovat, je čas a nějaký nápad na obsah, který bude vhodné online vysílat. Po prozkoumání platformy jsem zjistil, že někteří jedinci pro toto využívají i tak běžné animace, jako je například smyčka animovaného krbu, nebo akvária. Já se rozhodl zajít maličko dál a pro snazší postup se rozhodl využít hru Kukoro, kdy existují možnosti, jak hru zapnout v režimu AFK ( = Nejsem přítomen, nebo doslova: vzdálen od klávesnice) a nemuset se o nic starat, o zbytek se již postará hra samotná.
Pravidlo první a čtvrté
Tato kritéria jsou již větší oříšek, u kterého předpokládám použití nekalých praktik. Po chvíli pátrání, hledání a prověřování, jsem se dostal na web Follower panda, který ze všech stránek vypadal nejméně nedůvěryhodně. Nutno podotknout, že žádnému z navštívených webů bych nikdy svoje reálné údaje neposkytl. Nicméně nabídka webu slibovala 100 sledujících za přívětivou cenu 2$. Vyplňuji tedy krátký formulář a objednávám.
Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat, nicméně v úplně jiné podobě, než jsem předpokládal. Místo slibovaných 100 sledujících je na profilu najednou číslo: 541. Většina lidí by jásala, já však ne! Číslo je o dost vyšší než jsem potřeboval. V tento moment tedy využívám nástroj: „https://twitch-tools.rootonline.de/“ ,který mi umožnil se nechtěného počtu sledujících poměrně rychle zbavit. Už v tento moment se opět dokazuje to, že se nejedná o cestu, kterou byste chtěli absolvovat. Zároveň mi také prozrazuje jednu informaci, a to, že všechny uživatelské účty web spolehlivě označil za známé roboty. Je tedy více než pravděpodobné, že je bude znát také sám Twitch a jsem tedy zvědav, jak vyhodnotí sledující ve svých statistikách.
Vyhodnocení statistik
Od mého experimentu uběhlo více jak 24 hodin, nicméně ve statistikách není vidět žádný posun, dokonce se neprojevila změna ani na právě odvysílaných hodinách. Vše ostatní se ale zdá v pořádku a předpokládám tedy, že zabere nějaký čas, než se rozdíl ve statistikách projeví. Uběhlo přibližně 30 hodin od přidání odběratelů a výsledky se skutečně dostavily. Ve statistikách se projevilo 541 sledujících. Časy vysílání se aktualizovaly také, nyní tedy budu plnit bod 2 a 3, poslední čtvrtý bod vyřeším jako poslední, jelikož existuje šance, že nebude potřeba se jím zabývat. Za povšimnutí stojí i to, že i přestože jsem nechtěné roboty odebral, započetli se všichni noví sledující. Odebráním se zároveň „tváříme“ dobře vůči Twitch a nemůžete být nařknuti z nekalého jednání, jelikož všechny roboty jsme poctivě odstranili. Nutno podotknout, že jsem v mezičase požádal o sledování i několik svých přátel a finální počet sledujících je tedy: 22 reálných uživatelů.
Jedeme dál
Od vyhodnocení statistik a po prvním vysílání jsem zapnul stream podruhé, v tuto chvíli je průměr diváků 1/3. Nicméně oproti dopoledním hodinám, kdy jsem stream spustil naposledy, volím noční hodiny. Většinu času svítí počet diváků na číslech 3 a 4, stream běží 1 hodinu a 10 minut a dokonce se v chatu objevuje i několik nic neříkajících emotikon. Po očku tedy číslo sleduji, jakmile by číslo spadlo na hodnotu 3, plánuji stream ukončit, abych zvýšil aktuální poměr diváků. V tento moment je ale výhodné stream nechat zapnutý, jelikož zvyšuji jak průměr diváků, tak odvysílaný čas.
Další průběh
Podobným způsobem pokračuji i další dny. V nočních hodinách se mi daří získat i několik reálných sledujících. Počet diváků je v rozmezí 2-6 a průměr diváků stagnuje okolo čísla 2-3.
Dokončení procesu
Od začátku mého experimentu uplynul necelý měsíc a vysílací čas je 9 hodin. Průměr diváků se mi dokonce i bez jakékoli pomoci podařilo dostat na číslo 3 a email s pozváním mezi „Spolupracovníky“/“Affiliate“ skutečně dorazil.
Slovo závěrem: K čemu to celé vlastně bylo?
Tak a jsme na konci celého procesu – k čemu to vlastně celé bylo? Podmínky Twitch jsou splněny a já bych mohl na této stránce začít vytvářet příjmy. Nejedná se ale o věc, která mě láká. Třeba tento status využiji časem, nicméně nejspíš se to nestane. Nicméně chci podotknout, že s trochou šikovnosti se mi podařilo za 10 hodin to, o co se jiní snaží týdny až měsíce. To celé navíc za pouhých 48,- Kč.
Celou zkušenost bych přirovnal k jízdě autem. Pokud na místě, kde je nejvyšší povolená rychlost 50km/h pojedete 60km/h, nejspíš se nic špatného nestane a jsou případy, kdy i pár ušetřených minut cesty pomůže. Jakmile ale závodíte rychlostí 180km/h, bez zkušeností a postupného rozvoje, je pouze otázkou času, kdy narazíte. A jako v provozu, tak i zde platí, že i malé porušení pravidel vás při vzniklém problému neomlouvá.
S nákupem like, zhlédnutí, či sledování se to má, dle mého názoru, obdobně. Když vám tento malý podvod bude ku prospěchu věci, nejedná se sice o věc, kterou vám kdokoli odpovědný doporučí, ale nejedná se ani o neodpustitelný hřích. Zkuste nejdříve vždy vytvořit komunitu z reálných uživatelů. Požádejte o sledování vaše přátele a známé. Komunikujte s vašimi zákazníky. Dosáhnete tak lepších výsledků než jsou pouze falešná vysoká čísla na obrazovce, ta za vás totiž kvalitní příspěvky ani jiný obsah neudělají.