Blog: Umění cenové strategie – výhoda na trhu

Správná cenová strategie může pomoci společnosti dosáhnout svých obchodních cílů, jako je maximalizace zisku, získání tržního podílu nebo posílení značky.

  • Publikováno:
    16. listopadu 2023
  • Kategorie:
    Akademie

Cenová strategie je jedním z klíčových prvků úspěšného podnikání. Není to pouze otázka stanovení ceny produktů a služeb, ale jde o komplexní rozhodovací proces, který zahrnuje náklady, tržní podmínky, konkurenci, cílovou skupinu a image značky. Stanovení cenové strategie, tak zásadním způsobem ovlivňuje úspěšnost vašeho podnikání na trhu.

Různorodé cenové strategie

Existuje několik různých typů cenových strategií, z nichž každá může být efektivní v závislosti na situaci společnosti a trhu:

  1. Penetrační cenotvorba: Tato strategie zahrnuje nabídku produktu nebo služby za nízkou cenu, aby rychle získala tržní podíl. Jakmile si společnost zajistí tržní podíl stanoví cenu dle jiné cenové strategie.
  2. Cenotvorba náklady + marže: Společnost stanoví cenu na základě nákladů na výrobu produktu a přidané marže. Tuto strategii často využívá výrobní průmysl.
  3. Cenotvorba hodnoty: Společnost stanoví cenu na základě hodnoty, kterou produkt nebo služba představuje pro zákazníka. Výrobní náklady nejsou pro určení ceny nepodstatné.
  4. Cenotvorba dle konkurence: Společnost stanoví cenu na základě ceny konkurence. Pokud má společnost velké množství konkurentů jedná se o nejpoužívanější strategii.
  5. Prémiová cenotvorba: Společnosti používající tuto strategii stanovují vyšší ceny, aby odrážely vysokou kvalitu svých produktů a zesilovali tak i prestiž značky.

Když jsme si tedy jednotlivé strategie představili, podíváme se na konkrétní příklady, jak společnosti využívají různé cenové strategie:

  1. Flixbus a Penetrační cenotvorba: Dopravní společnost Flixbus využila při svém vstupu na český trh penetrační cenotvorbu. Po rychlém získání postavení na trhu oproti konkurenčnímu dopravci Student Agency, dále začala používat Cenotvorbu dle konkurence.
  2. IKEA a Cenotvorba náklady + marže: Tuto cenotvorbu založenou na nákladech a marži IKEA provádí tak, že pečlivě řídí náklady na výrobu a distribuci svých produktů a pak stanovuje ceny, které pokrývají tyto náklady a zároveň zahrnují ziskovou marži.
  3. Google a Cenotvorba hodnoty: Google jakožto technologická společnost určuje svou cenu především na benefitech, které produkt či služba přináší zákazníkovi více než na reálných nákladech.
  4. Ryanair a Cenotvorba dle konkurence: Ryanair získávat zákazníky na základě cenové konkurenceschopnosti. Mnoho cestujících si vybírá letecké společnosti na základě nízkých cen.
  5. Apple a Prémiová Cenotvorba: Apple je známý svými prémiovými produkty s vynikajícími funkcemi. I přes vyšší ceny si udržuje silnou pozici na trhu, protože zákazníci vnímají vysokou hodnotu jeho produktů.

Možná rizika

Důležité je, že cenová strategii nezakládáme na náhodném určení cen, ale na pečlivém výzkumu trhu a analýze nákladů. Je třeba mít jasné informace o tom, kolik jsou zákazníci ochotni zaplatit, a o tom, jaké náklady společnost snese při stálém dosažení zisku.

Cena je důležitým prvkem rozhodování zákazníků, a proto je klíčové, jakým způsobem společnost stanovuje svou cenovou strategii. Správná cenová strategie může pomoci maximalizovat zisky a upevnit pozici na trhu. Je třeba stále monitorovat tržní podmínky a reagovat na změny, aby byla cena stále vhodná a konkurenceschopná.

Zpět na blog

Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.

Zásady cookies Ochrana osobních údajů

Přijmout vybrané Přijmout vše